Pracownie
"Takie pojmowanie sztuki, które wywodzi się z jej związków z dostrzeżonymi jakościami zwykłego doświadczenia, pozwoliłyby wskazać te czynniki i siły, które sprzyjają normalnemu przeobrażeniu zwykłych ludzkich czynności w wartości estetyczne".
Te słowa Johna Deweya przeniesione na grunt świata dźwięków są bardzo bliskie idei zarządzania tym światem przez amerykańskiego, awangardowego artystę Johna Cage’a. To on był propagatorem postawy, że wszystko co jest wokół nas jest muzyką a każdy przedmiot doskonałym instrumentem. Codzienne życie i wykonywane czynności kierują nas w stronę ciągłej, nieskończonej kompozycji muzycznej, której słuchanie jest przerywane jedynie poprzez odwrócenie naszej uwagi od niej. Takie podejście i fenomenologiczne ujmowanie zjawisk dźwiękowych obecne jest w praktykach Pracowni.
Pracownia specjalizuje się w przekazywaniu wiedzy w ramach przedmiotów uwzględnionych w siatce godzin Instytutu Fotografii i Multimediów takich jak:
• Audiosfera
• Techniki Rejestracji Dźwięku
Pracownia Audiosfery ma charakter eksperymentalnego studia dźwiękowego stymulującego i zachęcającego studentów do podejmowania własnych, twórczych realizacji audialnych z zakresu szeroko pojętej sztuki dźwięku.
Dźwięk jest tutaj traktowany jako pewny i stały element otaczającej nas rzeczywistości. Dźwięk - ten odbierany, któremu możemy przypisać określone wartości i opisać jego jakości brzmieniowe oraz taki którego nie odbieramy świadomie, ale który jako ośrodek drgań wpływa na nasz układ nerwowy. Obydwa typy budują świat audiosfery i stanowią materiał do badań.
Postrzeganie dźwięku zmieniało się na przestrzeni dziejów. Niemalże do lat 50. XX wieku funkcjonował podział na dźwięki muzyczne i niemuzyczne. Dziś hałas, szum i jego pochodne stanowią równie istotny przedmiot uwagi jak dźwięki generowane z instrumentrów i służą artystom do realizacji różnego rodzaju przestrzennych prac dźwiękowych: od audioperformensu, przez obiekty i instalacje do złożonych, często wielokanałowych galeryjnych kompozycji studyjnych.
Pracownia w ramach której odbywają się ćwiczenia uwrażliwiające i poszerzające percepcję słuchową przyczynia się do głębszego rozumienia idei dźwięku, jego budowy i właściwości fizycznych oraz świadomego zarządzania strukturami dźwiękowymi i jakościami brzmieniowymi. W konsekwencji takich praktyk studenci realizują prace audialne wykorzystując nowoczesne sposoby rejestrowania oraz generowania dźwięków. Zbudowane w ten sposób kompozycje muzyczne łączą z warstwami wizualnymi. Ponadto w czasie performensów realizowanych na żywo przekształcają pejzaże dźwiękowe zastanego środowiska przy użyciu nowych mediów.
Podstawowe cele to wykształcenie umiejętności świadomej percepcji otaczających zjawisk dźwiękowych i zarządzanie nimi poprzez ich twórcze wykorzystanie w działaniach artystycznych. Nabycie takich umiejętności nie pozostaje również obojętne na kształtowanie audialnej sfery w życiu codziennym w osobistym i publicznym środowisku.
Ponadto celem jest poznanie właściwości fizycznych dźwięku oraz możliwości jego zachowania się w przestrzeniach o różnych potencjałach akustycznych. Umożliwia to pracę z materią dźwiękową na wielu poziomach w wyniku czego powstają multimedialne realizacje audialne eksperymentalnie łączące dźwięk i obraz. Dogłębne doświadczenie praktyk takich jak soundwalk’i na terenie Akademii, wizyta w komorze bezechowej w Instytucie Maszyn Przepływowych Politechniki Łódzkiej, nagrania w podziemnym Muzeum Dętka, pozwalają na przekucie ich w prace artystyczne typu: performens, pokazy, projekcje dźwiękowe, słuchowiska (w tym radiowe) zarówno w formie indywidualnej jak grupowej.
Celem jest także zapoznanie się z historią najważniejszych koncepcji analizy dźwięku w muzyce i sztuce kultury zachodniej i wschodniej, od czasów starożytnych do dziś. Umożliwia to późniejsze uchwycenie natury dźwięku z innych perspektyw: filozofii, psychologii, fizyki czy neurobiologiI.
Program skupia się wokół działań oraz treści wykładowych poszerzających percepcję słuchową i pogłębiających wiedzę na temat dźwięku jako sfery otaczającej człowieka, składających się na nią pejzaży dźwiękowych oraz dźwięku wyobrażonego, skomponowanego i wygenerowanego elektronicznie lub akustycznie. Całość tych zjawisk służy do ich twórczego wykorzystania w praktyce artystycznej. Ważnym punktem programu są praktyczne realizacje powstałych na zajęciach idei dźwiękowych w formie audioperformensu, który jest formą właściwą zarówno dla sztuk wizualnych jak i dla muzyki nowej czy eksperymentalnej, prezentacji lub pokazu multimedialnego albo słuchowiska radiowego. W ramach programu Pracowni przewidziana jest również współpraca z innymi uczelniami oraz placówkami. Umożliwia to poszerzenie doświadczeń pracy z dźwiękiem o inne branże. Ćwiczenia z field recording’u łączone są ze Szkołą Filmową. Zajęcia o fizycznych i psychoakustycznych właściwościach dźwięku łączone są z Politechniką Łódzką (w Instytucie Maszyn Przepływowych znajduje się europejskiej klasy komora bezechowa). Studenci mają również możliwość zaprezentrowania swoich prac na festiwalach takich jak Musica Privata czy na łamach radia Radio Kapitał.
Szeroki zakres metod nauczania w ramach Pracowni stanowią:
• zajęcia wykładowe otwarte na rozmowę i dyskusję;
• wspólne odsłuchy wybranych dzieł i dyskusje na ich temat;
• wspólne praktyki wybranych metod Deep Listening;
• praktyki z realizacji działań dźwiękowych w wybranych przestrzeniach poza murami Akademii (Politechnika Łódzka, Szkoła Filmowa, placówki kulturalne)
• praktyki z nowoczesnych technik generowania dźwięków akustycznie;
• praktyki z nowoczesnych technik generowania dźwięków elektronicznie;
• warsztaty dźwiękowe w pracowniach łódzkich artystów;
• publiczne prezentacje na międzynarodowych festiwalach (Fotofestiwal, Musica Privata) zrealizowanych w Pracowni prac dźwiękowych w formie audioperformens’u, instalacji, obiektu lub słuchowiska (Radio Kapitał)