PRACOWNICY
IMIĘ I NAZWISKOAleksandra Chciuk
ROK URODZENIA1985
2015 Dyplom magisterski
UCZELNIA (WYDZIAŁ)Łódzka Szkoła Filmowa; Wydział Operatorski
PROMOTOR/RZY prof. Józef Robakowski, dr Kuba Mikurda
2009 Dyplom Magisterski
UCZELNIA (WYDZIAŁ)Uniwersytet Łódzki; Wydział Geografii
PROMOTOR/RZY prof. dr hab. Elżbieta Dziegieć, dr hab. Bogdan Włodarczyk
Aleksandra Chciuk – artystka wizualna i dźwiękowa. Ukończyła z wyróżnieniem łódzką Szkołę Filmową pracą teoretyczną na temat kina eksperymentalnego Mai Deren, oraz filmami, które powstały w pracowni prof. Józefa Robakowskiego. W instalacjach i pracach video skupia się na przybliżaniu fenomenu relacji dźwięku i obrazu w organiczności zjawisk, a jej performatywne audiowizualne eksperymenty mają często immersyjny i intymny wymiar. Pracuje również nad interaktywnymi obiektami dźwiękowymi typu site – specific. Prowadzi liczne warsztaty w przestrzeni miasta, wykorzystując na przykład jego architekturę w transformacjach akustycznych oraz traktując ją jako muzyczną partyturę (współpraca z Fundacją Przędzalnia Sztuki). Od lat związana ze środowiskiem muzyki współczesnej. Współtworzyła kolektyw artystyczny Rumory Orkiestra wraz z artystami dźwiękowymi m.in. Maciejem Ożogiem, Bartkiem Kujawskim, Marcinem Prytem. Tworzy duet artystyczny z kompozytorem Kubą Krzewińskim.
Poza prezentacjami swoich prac w galeriach i muzeach, m.in. w MMCA w Seulu, Center for the Arts w Bostonie, Siddhartha Art Gallery w Katmandu, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Atlasie Sztuki, Muzeum Sztuki czy Signum Foundation Gallery w Łodzi, występuje na festiwalach muzyki nowej i eksperymentalnej, takich jak: Warszawska Jesień (TR, Warszawa, 2020 - 2021); Instalakcje (Nowy Teatr, Warszawa, 2018); Musica Moderna (Akademia Muzyczna, Łódź, 2018); Musica Privata (Akademia Muzyczna, Muzeum Książki Artystycznej, Wi-Ma, Łódź, 2014 - 2021). Tworzy na żywo lub komponuje muzykę do spektakli choreograficznych i filmów. Uprawia muzykę swobodnie improwizowaną. Brała udział w mistrzowskich kursach dla filmowców i kompozytorów, m.in.: Labour in a Single Shot Haruna Farockiego w Szkole Filmowej czy Synthesis Zygmunta Krauzego w Radziejowicach.
PUBLIKACJE
Ciało traktuję jako autonomiczny instrument Powidoki nr 3, rozmawia Marta Ostajewska, str. 192-199 (magazyn artystyczno-naukowy) Czy płuca brzmią odpowiednio? Kapitał Gains – 7 dni ze sztuką radia na falach Radia Kapitał, Przekrój, tekst Antoniego Michnika dot. projektu radiowego Kapitał Gains z udziałem studentów Pracowni Audiosfery Malarskie inspiracje muzyką, czyli 72. sesja Musica Moderna Dziennik Łódzki z dn. 11.04.2018, artykuł dot. instalacji SzpilMuzik, str. 12Avan_granda wyd. Łódzka Szkoła Filmowa, opis i reprodukcja prac z cyklu Szpilen (katalog), str. 7-8
he Future at Last: Contemporary Artist from Poland Imago Mundi Luciano Benneton Collection, wyd. Benetton Foundation, str. 120-121