Pracownie
"Żyjemy z obrazami i rozumiemy świat w obrazach." – H. Belting
Pracownia specjalizuje się w rozszerzaniu wiedzy i umiejętności z zakresu działań
w przestrzeni wirtualnej, w ramach przedmiotów uwzględnionych w siatce godzin Instytutu Fotografii i Multimediów, zarówno w programie studiów I jak i II stopnia.
Są to:
Działania w Przestrzeni Wirtualnej (I stopień)
Działania Interaktywne (II stopień)
Działania w Pracowni Obrazów Wirtualnych ogniskuje się wokół różnorodnych form wykorzystania i rejestracji obrazu, dla których punktem wyjścia jest fotografia
we współczesnym kontekście. W związku z umiejscowieniem fotografii na pograniczu techniki i sztuki, każda zmiana zachodząca, w którejkolwiek z tych dziedzin jest znacząca. Badanie przeobrażeń zachodzących w relacji człowieka z obrazami, oraz połączeń istniejących pomiędzy obrazami fizycznymi i sieciowymi, stanowią jedną z ważnych motywacji pracowni. Niejednoznaczność form wizualnych znajdujących się na granicy rzeczywistości fizycznej i wirtualnej, stanowią o trudnościach związanych z umiejscowieniem i opisanie współczesnego obrazu fotograficznego, w związku z tym, tak istotne jest podejmowanie dyskusji dotyczących jej roli. Eksperymentalne podejście, bazujące na ćwiczeniach, pozwala na rozszerzanie granic znanego medium, w którym krzyżują się: nauka, sztuka i technologia. Zagadnienia realizowane w pracowni sprzyjają rozwojowi aktualnych umiejętności z zakresu oprogramowania i współczesnych technologii, ale mają także za zadanie budowanie dojrzałych form wypowiedzi dotyczących aktualnych problemów.
Pracownia obrazów wirtualnych jest przestrzenią, w ramach której studenci
zapoznają się z interfejsem oprogramowania do tworzenia obiektów trójwymiarowych. Założeniem dydaktycznym jest przede wszystkim przygotowanie do świadomego poruszania się w przestrzeni wirtualnej, co ma duże znaczenie w procesie kształtowania się aktualnej twórczej świadomości. Pracownia wprowadza w doświadczenie współczesności rozszerzonej o obszar wirtualny, w którym kluczowe znaczenie ma interaktywność. Z uwagi na fakt,
że ośrodek zainteresowania twórców uległ przesunięciu w stronę szeroko rozumianej interakcyjności, która stanowi podstawę funkcjonowania współczesnej kultury, studenci dowiadują się i uczą wykorzystywania wszelakich narzędzi jakie niesie rozwijająca
się technologia, w tym także sztuczna inteligencja. W procesie rozwoju twórczego,
który w dużej mierze dotyczy technologii cyfrowych, studenci uczą się świadomie korzystać ze zdobytych umiejętności, do tworzenia rozbudowanych technologicznie projektów artystycznych.
Studenci podczas ćwiczeń i warsztatów zdobywają umiejętności z zakresu modelowania obiektów 3D, a w kolejnych etapach uczą się tworzyć trójwymiarowe wizualizacje wystaw, animacje, oraz konstruować elementy rzeczywistości rozszerzonej. W ramach zajęć zapoznają się oprogramowaniem do tworzenia obiektów trójwymiarowych, dzięki którym będą w stanie realizować rozbudowane projekty artystyczne. Dowiadują się także o różnych zastosowaniach 3D w sztuce, ucząc się świadomie łączyć ze sobą różnorodne środki wyrazu. W pracowni poruszane są także zagadnienia z obszaru sztucznej inteligencji i jej umiejętnego wykorzystania. Przy użyciu różnorodnych narzędzi, studenci mogą realizować swoje założenia twórcze i rozwijać profesjonalny warsztat. Połączenie poszerzonych światów z fizyczną rzeczywistością i ich wzajemne interakcje są źródłem inspiracji i artystycznych poszukiwań, dlatego umiejętność wykorzystania ich możliwości jest tak ważna. Podstawę wszelkich działań stanowią tu fotografia i multimedia, których zakres rozszerzył się wraz z rozwojem technologii.
Pracownia Obrazów Wirtualnych realizuje przedmioty z zakresu pracy w przestrzeni wirtualnej, w oparciu o zróżnicowany i dynamicznie profilowany program, uzupełniający
i rozbudowujący obszar kształcenia w Instytucie Fotografii i Multimediów.
Są to:
Ćwiczenia i warsztaty koordynowane przez wykładowcę
Praca grupowa i dyskusje
Wykłady i prezentacje multimedialne
Wystawy w ramach Fotofestiwalu
Warsztaty z zaproszonymi gośćmi