Pracownie
NAZWA PRACOWNI Pracownia Działań Fotograficznych
PROWADZĄCY DR HAB. PROF. UCZELNI DOMINIKA SADOWSKA
2022
(...) należy zacząć postrzegać to medium w nowy sposób – widzieć w nim nie obraz, który odzwierciedla rzeczywistość, lecz system, poprzez który świat jest reprezentowany. System, poprzez który wyrażane i wytwarzane są znaczenia.
M. Michałowska, Niepewność przedstawienia.
A każda rzecz, która jest widzialna, ma kopię w tym, co jest ukryte.
L. Tuymans
Pracownia specjalizująca, dyplomująca (I, II stopień). W ramach PDF prowadzony jest przedmiot „Fotografia. Relacje z przestrzenią“. PDF funkcjonuje także jako pracownia wolnego wyboru dla studentów spoza Instytutu Fotografii i Multimediów.
Pracownia Działań Fotograficznych jest przestrzenią eksperymentu artystycznego i procesu twórczego, podejmowania prób i ryzyka, doświadczania sztuki poprzez świadome kształtowanie własnej postawy artystycznej; przestrzenią otwartą na działania konceptualne, intelektualne i intuicyjne. Stanowi pole do dyskusji o relacjach pomiędzy rzeczywistościami i ich wizualnymi reprezentacjami badanymi na wielu płaszczyznach i w różnych kontekstach. Jest miejscem sublimacji wyobraźni, rozwoju indywidualnej wrażliwości i potencjału, pełnym wsparcia oraz twórczej konfrontacji.
Funkcjonuje także jako wspólny dla studentów i prowadzących warsztat intensywnej pracy służącej nabyciu technicznych kompetencji (studio fotograficzne).
Wypowiedź artystyczna stanowi obecnie wielowymiarową i multimedialną konstrukcję, w której fotografia (lub działania w niej zakorzenione) odgrywa pierwszoplanową lub jedną z głównych ról. Program PDF obejmuje zagadnienia dotyczące funkcjonowania medium fotografii na polu sztuk wizualnych, zarówno jako autonomicznego środka tworzenia komunikatu wizualnego, jak i w połączeniu z innymi mediami (a także dyscyplinami); rozpoznania rodzajów charakterystyki tego funkcjonowania oraz specyfiki używania fotografii przez współczesnych artystów wizualnych.
Wprowadzanie studentów w zagadnienia dotyczące relacji fotografii i innych mediów oraz tworzenie spójnych, oryginalnych komunikatów wizualnych to podstawowe aktywności PDF. Studenci pogłębiają wiedzę o fotografii jako autonomicznym środku wypowiedzi oraz jako elemencie multimedialnej całości, co umożliwia im swobodne i kreatywne posługiwanie się medium, a także praktyczne dotknięcie innych składowych artystycznego przekazu. Świadome użycie fotografii wprowadzone w działania instalacyjne, przestrzenne i multimedialne związane jest bezpośrednio ze współczesną praktyką artystyczną oraz kulturową i społeczną rzeczywistością. Kształtowanie indywidualnego, osobistego języka wypowiedzi artystycznej studenta oraz intelektualne uzasadnienie podjętych działań twórczych jest istotnym celem PDF.
Formę kształcenia PDF charakteryzuje uznanie nauczyciela i ucznia za partnerów kontaktujących się na uzgodnionej, wspólnej płaszczyźnie. Otwarta wymiana zdań, dzielenie się pytaniami i wątpliwościami to proces, w trakcie którego student sam wyznacza sobie cel działania. Związek między studentami a pedagogami polega na pełnym szacunku zmaganiu w dochodzeniu do istoty rzeczy, a zdarzające się błędy i porażki traktowane są jako niezbędne, poszerzające świadomość doświadczenia.
Podstawową metodą kształcenia są zadania proponowane zarówno przez prowadzących, jak też przez studentów. Studenci są motywowani do samodzielnego poszukiwania odpowiadającym ich zainteresowaniom zagadnień problemowych i proponowania własnych tematów do realizacji. Celem zadań jest poszukiwanie adekwatnego sposobu wyrażenia określonej koncepcji. Zadania są punktem wyjścia do pracy, której etapy i rezultaty prezentowane i omawiane są podczas zajęć grupowo oraz indywidualnie.
Każde zadanie składa się z części teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej znaczącym elementem proponowanym przez prowadzących są wykłady problemowe ilustrowane najlepszymi przykładami z historii fotografii oraz ze współczesnych źródeł. Mają one na celu inspirowanie i mobilizację studentów do jak najlepszych, świadomych rozwiązań. Istotne są także wstępne prezentacje koncepcji projektów, bogate w referencje wizualne oraz dyskusje. Część praktyczna realizowana jest zarówno w przestrzeni studia fotograficznego, stanowiącego zaplecze techniczne PDF, jak i we własnym zakresie.
Niezwykle istotna jest aktywność studentów i pedagogów w różnych obszarach – artystycznym, wystawienniczym, naukowym, a także towarzyskim i wirtualnym. Pracownia jest inicjatorem spotkań, wydarzeń, warsztatów oraz międzypracownianych i międzyuczelnianych projektów.
Jessica Rossolini, Error,
2020
Dawid Furkot, Serii być lub pies,
Photobook, 2020
Dawid Furkot, Serii być lub pies,
Photobook, 2020
Dawid Furkot, Serii być lub pies,
Photobook, 2020
Michał Szufla, Z serii 4 pory roku/ jesień,
2020
Michał Szufla, Z serii 4 pory roku/ jesień,
2020