21.04.2024
ARTZIN Badanie wpływu transformacji materii w medium, w oparciu o analizę
problematyki komunikacji wizualnej podejmowanej w procesie dydaktycznym w pracowni
projektowania i materializacji fotografii.
Praca badawcza skoncentrowana była na analizie problematyki komunikacji obrazowej w kontekście zamiany materii w medium, ze szczególnym uwzględnieniem fotografii i innych mediów. Głównym celem projektu było poszukiwanie, formułowanie i uogólnianie praw i zjawisk zachodzących w procesie dydaktycznym, w obszarze nauczania fotografii wydawniczej. Realizacja projektu skupiona była na ciągłej refleksji teoretycznej oraz eksperymentowaniu z obrazem fotograficznym, badaniu jego potencjału oraz analizie relacji z innymi formami twórczości wizualnej.
W ramach projektu przeprowadzono analizę procesów tworzenia i transmisji obrazów, sytuowanych na pograniczu fotografii i innych mediów. Badania prowadzono także nad twórczą ewolucją prezentacji obrazów oraz ich funkcjonowania w przestrzeni. Wyzwaniem było zrozumienie nieustannie zmieniających się doświadczeń aktualnych sztuk wizualnych oraz ich wpływu na edukację artystyczną.
Proces badawczy oparty był na eksperymencie, polegającym na sprawdzaniu doraźnych hipotez w ramach działań warsztatowych. Obraz fotograficzny traktowany był jako punkt wyjścia do pracy nad indywidualnymi rozwiązaniami formalnymi, strukturalnymi i znaczeniowymi. Kluczowe było również zastosowanie elastycznego podejścia do całego procesu badawczego, uwzględniającego spontanicznie pojawiające się zjawiska będące wynikiem procesów twórczych. W trakcie badań skoncentrowano się także na próbie wdrażania stworzonej platformy wydawniczej, która miała służyć produkcji i upublicznianiu autorskich wydawnictw fotograficznych. Testowano różne formy prezentacji obrazów oraz ich interpretacji, co doprowadziło do kreowania oryginalnych narracji w różnych formach wydawniczych.
Projekt badawczy potwierdził istotny wpływ migracji fotograficznych i transformacji technologicznych na edukację i świadomość w kulturze współczesnej. Wprowadzone działania, takie jak poszerzenie oferty dydaktycznej, tworzenie publikacji oraz produkcja autorskich wydawnictw, stanowią istotne narzędzia w kształtowaniu umiejętności myślenia koncepcyjnego i promocji Uczelni.
Osiągnięte wyniki badań stanowią podstawę dla dalszej refleksji teoretycznej oraz praktycznej działalności edukacyjnej i artystycznej. Wskazują one na potrzebę dalszego zgłębiania problematyki komunikacji obrazowej w kontekście zmieniających się mediów oraz nauczania fotografii wydawniczej. Praca badawcza wnosi istotny wkład w zrozumienie procesów twórczych oraz interpretacji obrazu fotograficznego, a także w formułowanie nowych koncepcji wizualnych komunikatów.
Ziny dostępne są pod adresem:
Zespół badawczy
Dagmara Bugaj
Anita Osuch
Marek Domański
Projekty graficzne
Krystian Berlak